۲۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰

مهر گزارش می دهد؛

شب تلخ " چهارشنبه سوزی" در مازندران/ رشد 240 درصدی مصدومان

شب تلخ " چهارشنبه سوزی" در مازندران/ رشد 240 درصدی مصدومان

ساری - خبرگزاری مهر: تلخ ترین شب سال با ثبت 70 مورد حادثه، قطع انگشت و رشد 240 درصدی حوادث نسبت به سال قبل سحر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین چهارشنبه امسال نیز با قطع انگشت، سوختگی و آسیب دیدگی دست و صورت همراه بود و نوروز بسیاری از خانواده ها را تلخ کرد. رشد 240 درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال مازندران در حالیست که سال قبل 24 مورد مصدوم در آیین مذموم چهارشنبه سوری ثبت شده بود.

رئیس مرکز فوریتهای پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در حوادث چهارشنبه سوری امسال 70 نفر مصدم شدند که 53 نفر مرد و 17 نفر زن بودند.

فرهاد مصدری افزود: از این تعداد پنج مورد در بیمارستان بستری و بقیه درمان سرپایی شدند.

کودک دوساله خردسالترین مصدوم چهارشنبه سوری

وی اظهار داشت: بیشترین حادثه در شهرهای آمل، بابلسر، قائمشهر، ساری و بهشهر گزارش شده است که حوادث و شمار مصدومان امسال نسبت به سال قبل رشد 240 درصدی داشته است.

مصدری یادآور شد: کمترین و بیشترین سن مربوطه به دختر دوساله و پیرمرد 70 ساله بود و دختر خردسال که روی بالکن نشسته بود بر اثر پرتاب ترقه دچار آسیب شد.

رئیس مرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: این دختر دو ساله از اهالی شهر زیرآب سوادکوه و پیرمرد 70 ساله نیز شهروند آمل بوده است.

از قطع انگشت تا سوختگی

مصدری افزود: متاسفانه در حوادث چهارشنبه آخر سال، انگشت یک نفر قطع شد که اکنون در بیمارستان ساری بستری است.

به گزارش مهر، بررسی آمارهای حوادث چهارشنبه سوری سال 91 نشان می دهد که در این حادثه یک نفر نیز جانش را از دست داد و همچنین قطع انگشت و نابینایی نیز گزارش شده بود که خوشبختانه در حوادث سالجاری، مرگی ثبت نشده است.

افزایش 240 درصدی شمار مصدومان چهارشنبه سوری درحالیست که پلیس استان از اجرای عملیات ویژه چهارشنبه آخر سال خبر داده بود.

فرمانده انتظامی مازندران پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر، کشف 800 هزار عدد مواد محترقه را از جمله اقدامات بیان کرد و از اجرای عملیات ویژه چهارشنبه آخر سال خبر داده بود.

سردار مسعود جعفری نسب اظهار داشت: عمليات ويژه چهارشنبه آخر سال و گشت مربوط به اين مراسم از ساعت 16 روز سه شنبه آغاز شد و با هرگونه مزاحمت و آتش بازي و ايجاد ترافيك برخورد شد.

رشد 240 درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال امسال درحالیست که ارزیابیهای کارشناسی نشان می دهد : ترقه تركاندن هيچ فلسفه خاصي ندارد و نمي توان آن را سور و شادي دانست.

جای خالی برنامه های شادی بخش

محمد حسینی یک روانشناس در این زمینه می گوید: در گذشته بيشتر  آتش بازي به شكل ابتدايي آن و با گردونه آتش اجرا مي شده و همچنين وسايل سوزان و روشن به آسمان پرتاب مي كردند كه به اعتقاد پيشينيان به نوعي مبارزه با تاريكي و ظلمت بوده است.

وی اظهار داشت: در گذشته مراسمها و سنتهای ویژه ای در استان برگزار می شد که با اجرای این آئینها ارتباطات خانواده ها بیشتر شده و در این محافل خانوادگی و شب نشینی ها جایی برای انتقال شادیهای هدفدار بود، اما در حال حاضر این آئینها به مرور رو به فراموشی رفته و جوانان برای تخلیه انرژی خود و ایجاد شادی در زندگی به اقداماتی غیراصولی دست می زنند که می تواند تهاجم فرهنگی نیز محسوب شود.

وی در رابطه با انگیزه ترقه ترکاندن در شب چهارشنبه سوری اظهار داشت: جوانی و نوجوانی با مفهوم نشاط و شور آغاز می شود، جوانان برای تخلیه کردن انرژی هایشان دست به کارهایی می زنند که گاه عواقب بدی برای خودشان و جامعه دارد، درصورتی که فضای مناسب برای شادی و تخلیه انرژیهای جوانان وجود داشته باشد آنها نیز اعمالشان را کنترل شده تر و در چارچوب ویژه ای انجام خواهند داد که مشکل ساز نیز نباشد.

بیشترین آمار افسردگی در سالهای اخیر در مازندران ثبت شده است و اما سوال اينجاست كه آيا برنامه هایی مانند چهارشنبه سوري كه به عنوان تنها یک برنامه شادي بخش در سراسر كشور و البته به صورت غيررسمي اجرا مي شود،‌ مي توانند جاي خالي شاديها را در زندگي مردم و جوانان پر كنند؟ و آیا این شادی غیرمتعارف که در بسیاری موارد افراد را دچار مصدومیت و دیگر بلاها می کند می تواند جای خالی شادی را برای این قشر از جامعه پرکند؟

کد خبر 2259280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha